Als je een helder persbericht hebt geschreven; dan ben je er nog niet! Hoe krijg je je persbericht geplaatst?

Dat is een lastige. Wat interesseert de journalist? Wat wil zij voor het voetlicht brengen? Hoeveel ander interessant nieuws ligt er op zijn stapel? Dat is heel moeilijk in te schatten.

Wat kun je doen?
Als je je bericht hebt verstuurd (bij voorkeur niet op vrijdag), bel dan een aantal journalisten en vraag of ze van plan zijn aandacht aan je persbericht te besteden. De meeste mensen zijn je wel ter wille is mijn ervaring. Als ze tijd hebben, kunnen ze je uitleggen waarom een bepaald bericht juist geen of weinig aandacht krijgt.

Besef in ieder geval dat het niet eenvoudig is!
Je hebt wellicht de neiging om te weinig in de huid van de journalist te kruipen. Je bent zelf zo vergroeid met je bedrijf of organisatie dat je niet meer ziet waarom de buitenwereld wellicht minder geïnteresseerd is in jouw project. Of misschien vindt de journalist het wel boeiend, maar weet zij dat zijn lezers hier weer niet op zitten te wachten. 

Moet je journalisten persoonlijk kennen?
Dat kan handig zijn, maar is niet altijd noodzakelijk. Maar als je voor een plaatselijk musea werkt waar je afhankelijk bent van huis-aan-huis bladen dan is het wellicht wijsheid de journalisten een keer in huis te halen. Nodig ze uit op persoonlijke titel en bel ze vantevoren of ze van plan zijn naar bijvoorbeeld een opening van een expositie te komen. Je kunt natuurlijk ook mij even raadplegen.