Stevige benen dragen het ranke bovenlichaam. Het lijkt alsof het bovenlichaam danst of zich los zwaait van het stevige onderlichaam. In de tuin van Martien Koelemeijer in een onbekend klein Noord-Hollands dorpje staan de bronzen beelden van Marga Bles tussen bijzondere bomen die ik niet eerder heb gezien. Doorkijkjes over de grote vijver doen je verlangen naar neerstrijken in het gras om te dromen van je geliefde, de herinneringen te koesteren van de liefste die pleisters plakte op je kapotte knieën. Mijmerplekken zo mooi als de tuin van mijn grootouders, de appelboomgaard in Thüringen, voormalig Oost-Duitsland.
Twee dagen later draaien stevige billen in fluorescerende pakjes onder de bomen door in de provinciehuistuin – de tuin die wordt geleend door de Haarlemse Parksessies. Steken de dansers in glimmend paars, gele pakjes de draak met het feit dat wij steeds sneller, vlotter, rapper moeten gaan. Waar je anders niet mee mag doen of niet meetelt. Er niet toe doet. In de overdrijving vinden zij de bezoeker. Een enkeling laat een lach ontsnappen. De hartslag wordt een radslag. Ze vangen elkaar op in vloeiende bewegingen. Ik ben jaloers op hun gedanste vrijheid, hun expressie drang. Zo was ik niet op mijn 25ste.
Vrouwenkracht bevestigt later ook vriendin die 3 jaar terug de Filosofiefabriek oprichtte. In de roze opblaas Jopenkerk bij het Haarlemse Parksessies wil zij ons – verregend – overtuigen van het bestaan en de wijsheid van vrouwelijke denkers. De meesten van ons kennen alleen Simone de Beauvoir maar Jacqueline Duurland ritst ons door de tijd waarbij mij Christine de Pizan, Susan Sontag, Ayn Rand, Martha Nussbaum en Hildegard van Bingen bij zijn gebleven. Het ene vrouwelijke denktalent bepleit de zelfstandige seksuele identiteit van de vrouwen en de ander belicht hoe taalgebruik kan werken, denk maar aan vechten tegen kanker.
En in het kleinste museum van Haarlem zwemmen zeemeerminnen met blauwe, rose, paarse of gele staarten in de vitrine. Vrouwenkracht vind ik deze dagen in alle straten en parken van de stad.